20170429-161858-X2071140

Een gezellig dagje op pad naar Animal Event

Ben jij altijd al benieuwd geweest hoe honden Animal Event beleven? We gingen een dagje op pad met Max, een 6-jarige Labrador die samen met zijn baasje Sarah een bezoek bracht het leukste dierenfestival van Nederland.

“Yes, het is zover! Het is zeven uur en ik hoor de wekker van Sarah gaan. Vandaag brengen we een bezoek aan Animal Event, Sarah heeft het er al weken over! Beneden aan de trap wacht ik haar op, klaar voor ons dagelijks ochtendritueel. Sarah jubelt enthousiast dat ze zo’n zin heeft in vandaag, en ook ik kan mijn enthousiasme bijna niet meer de baas. Als we ons ontbijt achter de kiezen hebben lopen we samen nog een rondje door de wijk alvorens we in de auto stappen naar Hilvarenbeek.

We komen rond half 10 aan bij de Beekse Bergen. Nadat we de auto hebben geparkeerd, krijg ik mijn riem om en stappen we uit. Rustig lopen we naar de entree, waar om kwart voor 10 de deuren geopend worden. We worden warm welkom geheten en na de kaartcontrole scoort Sarah een gratis programmaboekje, zodat we zeker niets missen vandaag. Eenmaal binnen lopen we als eerste het Dorpsplein op. Wat is het hier al een gezellige bedoeling! Overal waar ik kijk zie ik blije honden die willen spelen. Op de dorpskiosk wordt een rustig muziekje gespeeld. Sarah neemt me mee naar de Farm Food Hondenracebaan, waar je kunt testen of je een echte snelheidsduivel bent. Omdat we nog allerlei actieve onderdelen op de planning hebben staan, besluit Sarah dat we verder lopen.

Vanuit het Dorpsplein lopen we de nieuwe Promenade op, het hart van Animal Event. We nemen de eerste entreepoort rechts en lopen tegen de vertrouwde Farm Food Hondenpiste aan. Grietje Wagenaar verzorgt een demo over het motiveren van honden. Sarah kijkt me lachend aan en we weten allebei dat dit voor mij niet nodig is! We blijven even luisteren en laten alle indrukken op ons afkomen. We vervolgen onze weg en komen uit op het Boerderij Plein, waar ik allerlei boerderijdieren, paarden en erfdieren zie. Wat gaaf zeg, een kijkje in het leven op de boerderij! We lopen langs de proeverijen waar Sarah enkele hapjes van de lokale producten proeft en gaan dan door naar de Farm Food Masterclasses, waar Marcel Nijland meer vertelt over gedrag en beweging. Vlakbij is een cateringpunt en nadat Sarah een gezonde smoothie heeft gekocht nemen we plaats aan een tafeltje. Ook ik krijg wat water en een lekker koekje en terwijl we even uitrusten luistert Sarah naar het verhaal van Marcel en kijk ik op mijn gemak rond naar die tientallen honden die net als ik genieten van een dagje uit met hun baasje.

We vervolgen onze weg terug naar de Promenade, waar we verder lopen richting de area Strand. Onderweg komen we allerlei leuke speeltjes en kussens tegen. We blijven hier en daar even staan om rond te snuffelen en speeltjes te bekijken. Ineens valt het oog van Sarah op een stand met hondenriemen. Fijn, want die hadden we nog een nodig! Ze kiest voor een mooie leren riem, die ze meteen bij me om doet. We slaan vervolgens linksaf het Strand op, waar we in de verte de Beeztees Workshoppistes al zien. Om twaalf uur begint de workshop flygility en als we aankomende bij de piste blijkt dat er al meerdere deelnemers staan te wachten. Iets voor twaalf uur zijn we compleet en lopen met de groep de piste in. Sarah luistert aandachtig naar de instructies van de instructeurs en dan gaan we aan de slag. Stapje voor stapje raken we bekend met deze sport, waarin agility en flyball worden gecombineerd.

Nadat de workshop om half 1 is afgelopen, valt mijn oog op het Beeztees Losloopgebied waar ik soortgenootjes met elkaar zie spelen. We lopen hier naartoe, zodat we even kunnen ontspannen en afkoelen. Sarah neemt plaats in een strandstoel en ik ga nog even lekker uit mijn dak alvorens ik naast haar in het zand plof om even tot rust te komen. Na een half uurtje staat Sarah op, het teken om weer verder te gaan. Ik zit nog helemaal onder het strandzand, dus een wasbeurt kan ik zeker wel gebruiken. We stoppen bij de Frontline Dogwash, waar ik lekker word gewassen.

We komen uit bij de Showpiste, waar mooie shetlanders voorbij komen scheuren. Wat een spannende strijd tussen die kleine snelheidsduivels! Ik dring mezelf en Sarah naar voren zodat we het goed kunnen zien. Bij de Showpiste zien we ook nog het Dock Diving zwembad, waar een hele rij met honden staat te wachten op een heerlijke duik in het water. Maar ik weet dat mijn tijd op het water nog komt, want het kanovaren staat nog op de planning! We schrijven ons in voor het einde van de middag, gelukkig is er nog een plekje vrij.

Sarah geeft aan dat het de hoogste tijd is om richting het Bos te gaan, het is ondertussen al twee uur. In het Bos komen we eerste langs tenten met presentaties over konijnen, vogels, knaagdieren, vissen en reptielen. Vervolgens loopt onze route langs het Royal Canin Raskattencafé, waar we tientallen raskatten zien en waar Sonja van Leeuwen vertelt over kattengedrag. We vervolgen ons pad langs de vele hondenrasverenigingen. Het lijkt wel een levende hondenencyclopedie waarin we terecht zijn gekomen! We lopen een route door allerlei bospaden en komen weer uit op de Promenade. Op naar het Eiland!

Vlak na de entreepoort van het Eiland stopt Sarah even: ze vult een vragenlijst in waarmee we erachter komen welke sporten het beste bij ons zouden passen. Dog Dance en Speuren, dat is onze uitkomst. We besluiten naar de Dog Dance workshop te gaan, waar we even lekker los kunnen gaan op de muziek, daarna sluiten we aan bij de workshop Speuren. We staan ook nog even stil bij het Prins Sport Stadion, waar ik allerlei viervoeters aan het werk zie op hoog niveau in de hondensport. Het is al over vier uur en ik begin wat moe te worden. Hoogste tijd om naar het kanovaren te gaan. We genieten van het klotsen van het water tegen de kano en het zuchtje wind waardoor we wat afkoelen tijdens deze warme dag. Nadat we heerlijk tot rust zijn gekomen lopen we via de Promenade terug naar het Dorpsplein, waar we om kwart voor vijf door de uitgang lopen. Terwijl Sarah de uitrijmunt bij de kassa koopt vraagt de medewerker of we het naar onze zin hebben gehad. Moe maar voldoen ploffen we in de auto. Terwijl ze de wagen start en het parkeerterrein afrijdt, sluit ik tevreden mijn ogen en laat alle indrukken van vandaag op me inwerken. Wat is Animal Event toch een fantastisch evenement, zowel voor baas als hond!